Publicat pe Lasă un comentariu

Malta

Salutare dragilor. Ca tot sunt la capitolele amintiri si excursii prin strainatate, hai sa va povestesc ceva si despre Malta. Cum am ajuns acolo? Uite asa de la o discutie la nava. Stateam intr-o zi in Camera de Control si Comanda si vorbeam cu un coleg si prieten foarte bun englez, Andy despre vacante.

Numai ca-mi spune el ca si-au luat un sejur in Malta, de o saptamana sa mearga in stationarea ce venea. Era iulie pe sfarsit si noi ajungeam acasa dupa Sfanta Marie. Efectiv atunci ca niciodata, nu aveam nimic planificat si chiar ma gandeam ce o sa fac acasa sase saptamani. Nu era vorba ca nu gaseam ce. Era vara, munti avem destui, dar ma gandeam si la o excursie afara. Tot ma bazaia Mariuca cu Malta de ceva timp, asa ca zic, de ce nu?

Eu am batut Malta ani de zile cand lucram pe port-containere si opream odata la luna la Marshaslok, unde stateam cateodata si 2 zile, asa ca stiam „zona” destul de bine. In plus ma atragea si pe mine, pentru ca voiam neaparat sa vad templele neolitice, pe care nu apucasem sa le vizitez. Si pe langa astea, mai erau destule. In plus un alt coleg de la nava si tot la fel foarte bun prieten, Alan locuia in Malta si era un bun prilej sa ne intalnim si in afara locului de munca, cu familiile.

No bun, dau mesaj lui Mariuca mea si-i spun sa ceara oferta la agentia de travell, pentru hotelul unde statea Andy si in perioada cand mergeau ei. Vreau sa spun ca au fost foarte operativi si mi-au trimis oferta imediat si la bani mai putini decat au platit colegii mei in Anglia, care facusera early booking.

Se facu timpul de plecare, tropa, tropa spre aeroport si dupa un zbor scurt, iata-ne si in La Valletta. Vrea sa spun ca in momentul in care am coborat din avion pe tarmac, ne-a lovit un val de caldura, de am zis ca raman fara aer. Si la noi era cald, dar acolo intrecea orice limita. Din ce am inteles de la Alan, atunci a fost cea mai calduroasa zi din an. Si chiar in ziua aia ne-am gasit sa venim si noi.

Mariuca mea, de unde era asa incantata, cand a dat cu nasul de caldura aia si de peisajul ars de soare (inclusiv cactusii erau pleostiti de caldura), numai am vazut-o ca s-a desumflat, deodata si incepuse sa bombane ca e naspa, ca ce vedem noi aici, etc, etc.

I-a mai revenit buna dispozitie, cand am ajuns la hotel si a vazut camera, facilitatile, ne-am gasit cu prietenii si a inceput distractia. Vreau sa va spun ca nu am ce reprosa despre hotel si atmosfera. De dimineata pana seara se tinea numai intr-o muzica si o petrecere. Incepea la 9 la piscina cu fel de fel de show-uri si se termina seara in jur de miezul noptii. Sa nu ganditi ca era un hotel de tineret. Nu, erau oameni de toate varstele, dar aveau programul si animatorii asa de faini ca stiau sa scoata lumea la distractie. De mancare nu mai zic. Am avut all inclusive si vreau sa spun ca pana acum a fost cel mai tare all inclusive care l-am avut in toate concediile. Nu stiu cum e in Antalia, ca nu ma trage ata sa merg, dar am fost in Rhodos, sau chiar in Tenerife si nu m-a dat pe spate. De Egipt nu mai zic, nici nu vreau sa-mi amintesc. Poate de asta si evit sejururile all inclusive, nu iau decat daca nu am ce face. Prefer sa-mi gasesc eu un loc unde sa mananc, sau sa experimentez, cum am fost in Malaezia, Madeira, Panama, Palma, Sicilia. Prefer sa mananc mancarea lor traditionala, sa ii simt aroma, gustul. La all inclusive de regula ai aceeasi mancare care se mananca in toate restaurantele. Ei aici a fost deosebit. Erau seri cu mancaruri traditionale, de pe fel de fel de continente si tari. Si multa, multa mancare si fel de fel de prajituri si inghetate si toate alea. Asa ceva am gasit doar in Malaezia, cand am avut zborul intarziat si am fost dusi la hotel pe cheltuiala Qatar Airlines.

Ajungem, ne cazam, ne intalnim cu prietenii si facem un plan de bataie, pentru sejurul ala. Colegii mei englezi sunt mai stationari. Le place sa stea la piscina, la soare, sa leneveasca (ii si cred, daca ma gandesc la clima din UK). Nu erau ei cu plimbarile, asa ca hotaram ca noi doi sa ne facem programul nostru pe zi, urmand seara sa ne gasim la masa dupa care la party la piscina.

Prima zi totusi am facut-o impreuna prin Valletta. Ca informatie, nu am inchiriat masina, pentru ca Malta fiind pe vremuri dominion englez, se circula pe invers una la mana, iar a doua, transportul in comun, este foarte bine pus la punct si foarte ieftin. Cu un euro jumate, umblai cu toate autobuzele, pe toata insula. Asa ca nu avea sens sa dam cateva sute de euro aiurea pe masina. Atat ca prima data am cam luat teapa cu statiile, stateam ca popandaii pe partea cealalta, pana am realizata asta.

Valletta, un oras plin de istorie, unde constructiile moderne se imbina cu cele medievale. Un oras , cosmopolit, agitat, plin de culoare si de turisti in perioada aia. Orasul, denumit dupa Marele Maestru ai Cavaleriolor Ioaniti, Jean Parisot de Vallette, care i-a infrant pe otomani in timpul Marelui Asediu al Maltei din 1565, oprindu-i astfel din expansiunea lor asupra Europei Vestice. Fortareata propriu zisa ce poate fi vazuta azi a inceput sa fie construita dupa acest asediu, cand Papa Pius IV si-a trimis cel mai de seama arhitect al sau sa proiecteze si sa construiasca aceasta „bijuterie” arhitecturala care o putem admira in zilele noastre.

Ce poti vizita in Valletta? Pai ce nu? Incepem cu Palatul Marilor Maestri al Cavalerilor Ioaniti (sau Cavalerii de la Malta, cum mai sunt cunoscuti).

Palatul serveste ca resedinta a presedintelui Maltei si nu poate fi vizitat in intregime, doar cateva sali si dormitoare. Destul si atat. Ramai impresionat de somptuozitatea acelui loc si de frumusetea frescelor, datand din secolul XVI.

Biserici, dintre care cea mai celebra este Catedrala Saint John, construita intre 1573-1578, pentru Cavalerii Ioniti, iar interiorul ei este intr-adevar uluitor. Catedrala este „ticsita” cu picturi, sculpturi si tapiterii ale unor artisti celebri, precum Caravaggio si Mattia Preti. Deasemenea are opt capele, pentru fiecare nationalitate a cavalerilor ordinului. Nu ratati nici palatul nici catedrala daca ajungeti in Valletta.

Pe langa muzee, biserici, palate, poti opta numai pentru o plimbare pe faleza unde poti admira Grand Harbour si yachturile ce sunt legate la cheu si te poti racori la o terasa, cu o bere, un suc, o inghetata sau manca ceva.

Sunt foarte multe obiective cum am zis de vizitat in Valletta. Noi am rezervat doar o zi orasului, pentru ca doream sa vedem cat mai multe pe toata insula, asa ca ne-am limitat doar la Palatul Marilor Maestri Catedrala Saint John si plimbarea pe faleza. Restul raman pentru o vizita ulterioara. Acum chiar gasesti sejururi foarte ieftine in Malta si chiar ma gandesc sa mai trag o tura pe acolo, mai ales ca am si prieteni.

Un alt punct de atractie de pe insula este Mdina (Silent City). Un oras fortificat in nordul insulei, care a fost capitala din antichitate pana in perioada medievala la sosirea Cavalerilor Ioaniti, ce au mutat centrul administrativ la Bircu, Mdina pierzandu-si astfel rolul de capitala. Denumirea de Silent City si-a capatat-o datorita faptului ca doar un numar foarte restrans de vehicule au voie sa circule pe strazile orasului, asa ca e o liniste deplina pe stradutele inguste, ca iti poti auzi sunetul pasilor pe dalele de piatra cu care sunt pavate.

Aici pe langa plimbarea prin oras, se poate vizita Catedrala Saint Paul. Catedrala se spune ca a fost construita in secolul XII , pe locul unde Apostolul Paul a naufragiat pe insula si l-ar fi intalnit pe guvernatorul roman Publius pe care l-a convertit la crestinism.

De aici plecam spre Blue Grotto, o serie de grote amplasate in sud estul Maltei, unde in functie de cum bat razele soarelui, apa marii capata niste nuante de albastru deosebite. Vreau sa spun ca e asa de limpede apa de acolo, ca poti vedea fundul care de multe ori e la o distanta de mai bine de 20 de metri.

Ei si daca ajungi in Malta nu se poate sa nu vizitezi tempele neolitice de la Mnajdra si Hagar Qim sau templele Tarxien. Construite in mileniul 4 si mileniul 3 inainte de Cristos, se numara printre primele constructii „free stand stones” din lume si sunt renumite pentru diversitatea formelor si decoratiilor.

Ar mai fi fost de vizitat catacombele Saint Paul, sau templele Ta Hagrat, Skorba, Hal Saflieni Hypogeum, dar din pacate timpul nu ne-a permis. Cum am zis, ramane pe urmatoarea excursie in insula.

Neaparat daca ajungeti in Malta, nu ratati o excursie in Gozo, o alta insula a arhipeleagului. Cunoscuta in antichitate ca si insula ninfei Calypso, ce l-a tinut ostatec pe Ulise un numar de ani, este un pic mai rurala, dar nu mai putin pitoreasca. Renumita in special datorita acelui arc de piatra numit Azure Window (Dwejra Window), ce a aparut in numeroase productii cinematografice (Clash Of Titans una din ele), care s-a prabusit in mare in 2017. Noi am apucat sa-l vedem intreg, ce va povestesc eu este din 2014.

Ca si oriunde in Malta si aici ai catedrale si forturi de vizitat. Una din cele mai celebre catedrale, este cea de la Ta’ Pinu. Exista multe legende despre aceasta catedrala. Se spune ca cei ce au venit si s-au rugat in altarul acesteia s-au vindecat de boli incurabile sau de anumite „betesuguri”. Cat de adevarat este, nu stiu, dar am ramas impresionat de cate proteze, poze si scrisori de multumire a celor ce s-au vindecat erau expuse intr-o aripa a catedralei. Poti sa iei omenirii orice, dar am ajuns la concluzia ca nu-i poti lua credinta in miracole. Indiferent daca e real sau nu, noi o sa credem intotdeauna ca exista o entitate superioara, care la un moment va face un miracol si ne va vindeca de boala sau ne va ajuta la greu.

Nu am stat sa fac fotografii a acelor „pomelnice” si alte obiecte ce erau acolo. Mi-a dat asa o stare oarecum mai aparte, asa ca doar am trecut, am citit cateva mesaje si am mers mai departe.

Un alt punct de atractie a insulei il reprezinta Citadella. Fortareata construita se pare pe locul unde in antichitate ar fi fost Acropola orasului punic-roman Gaulos in jurul anului 1200, servind de multe ori ca refugiu al populatiei, in timpul invaziilor insulei.

Bineinteles, ca orice castel, cetate se respecta avea o inchisoare si un loc unde, daca nu erai cuminte, nu respectai canoanele vremii si ale preotilor, erai frumos pus la jug. E, fiindca Mariuca nu a respectat canonul meu, a suferit aceeasi soarta ca saracii asupriti din acele vremuri.

O zi in Gozo cum am zis merita. Te poti plimba pe stradutele pline de magazine si terase, iar preturile sa stiti ca sunt mai mici decat in insula principala si asa cum ati vazut ai ce vizita. Poti face si o baie in mare sau sta la soare pe una din plajele stancoase. Sa stiti ca daca vreti in Malta plaja cu nisip, foarte rar gasiti, marea majoritate sunt plaje cu stanci si pietre.

Ei si daca era insula, neaparat si o plimbare cu vaporasul pe mare nu? Asta ca sa o impac pe Mariuca mea, ca altfel nu mai aveam liniste.

Si unde in alta parte, decat in Laguna Albastra. Un golfulet micut, cu apa de culoare azurie si nu chiar asa adanca ca in alte parti, situat in partea de vest a insulei Comino. O insula aproape nelocuita, cu numai patru rezidenti la timpul ala, acum din ce am inteles de la prietenul meu ar mai fi trei, pentru ca unul a murit in 2017. Insula este un sanctuar pentru pasari si rezervatie naturala iar datorita Lagunei este unul din cele mai vizitate locuri din Malta.

Atractia cea mai mare a excursiei, a fost o barca rapida (un fel de formula unu a barcilor), pe care te imbarcai contra cost suplimentar bineinteles si facea vertingouri cu tine pe apa. Adrenalina pura. Recomand daca ajungeti sa faceti o excursie acolo si daca nu va e frica de viteza sau de alte feluri de „eschibitii” pe apa, sa incercati tura cu speed boatul. Trebuie sa va tineti bine ca altfel riscati sa „zburati”din barca.

Sunt mult mai multe de vazut in Malta. Ar trebui un sejur de doua saptamani sau doua de cate o saptamana daca timpul nu permite, iar cea mai buna perioada de mers in Malta, mi-a zis Alan ca e in mai iunie, cand e totul verde. Dupa iulie, incep caldurile, iar in august/septembrie e si full sezon, plus ca totul e ars de soare. Preturile sa stiti ca din privinta mea nu mi s-au parut exagerate. Ca in orice tara europeana si depinde unde te asezi sa mananci sau sa bei ceva. Bine, nu am fost nici in concediu cu buget fix. Cat costa, costa. Daca aveam chef sa intru undeva sa servesc ceva, intram fara probleme. A fost cazul ca am platit mai bine de 100 de euro pe un peste, dar sunt si locuri unde la un pret decent, mananci 2 feluri de mancare, desert si ai si un pahar de vin tot la banii astia, tot acelasi peste, dar 4 persoane.

Dragilor, ce sa va mai zic, cam asta a fost cu Malta si pentru o bucata de vreme, ma opresc si nu va mai stresez (sau cine stie, poate mi se mai pune pata intr-o seara sa va mai spun o poveste), dar mai am de treaba saptamana asta cat mai stau la nava, dupa care ajung acasa si chiar nu mai am timp. Va spuneam ca vine editia a treia a Cantecelor de Munte la Mare, dupa care editia a patra Sa ne Cunoastem Tara si vad eu pe unde imi mai tuna sa plec, ca sa adun „material”. O sa fiu ocupat pana peste cap.