Vacanta in Rhodos. Hai hui prin insula, partea intai.

Salutare dragilor. Un nou weekend se apropie, dar spre deosebire de cel trecut, acum se anunta vreme urata. Vreme de stat in casa, numarat banii (care ii are), facut copii cum zic batranii, sau stat si lecturat ceva. Asa ca hop si eu cu o povestire despre insorita si pietroasa Grecie. Unde anume am fost in Grecia? Pai ati citit in titlu, Rhodos.

O insula plina de legende si mistere, cu plaje celebre, cu nisip fin sau stancoase, unde doua mari isi „dau mana”. Mediterana cea limpede si calma si Egea cea vantoasa si zburlita, aproape tot timpul anului.

Insula Colosului din Rhodos, una din cele 7 minuni a lumii antice, insula Cavalerilor Ioaniti, care dupa retragerea din Palestina, au fortificat-o, ca pana la urma sa fie nevoiti sa o predea otomanilor in plina expansiune, in 1523. O recomand ca destinatie de vacanta. E un pic mai scump fata de continent, dar merita. Pe langa prajitul la soare, pe plajele cu nisip fin, ai ce vedea daca te hotarasti sa pleci la colindat. Localnicii sunt foarte amabili, iar serviciile sunt excelente. 10 clase mai sus de serviciile de pe litoralul nostru.

Voiam de mult sa ajung intr-o vacanta in Grecia. Auzisem atatea de la prieteni, plus ca fiind marinar, am fost de foarte multe ori la ei. Am stat odata 9 luni numai la Pireu. Dar stiti cum e, cand esti cu serviciul, nu prea ai timp sa explorezi. Dar totusi nu voiam pe continent, voiam intr-o insula. Santorini imi doresc sa o vad de ceva timp sau Creta, dar pana la urma am gasit o oferta foarte buna in Rhodos si am optat pentru ea.

Zborul pana in Rhodos dureaza o ora jumate, nici nu ai timp sa te acomodezi in avion ca si aterizezi.20180904_14334420180904_144318

Suntem preluati de la aeroport de reprezentantii agentiei de turism si directia resortul unde avea sa fim cazati.

Un resort frumos curat, amplasat undeva departe de oras, intr-o livada de maslini, cu multe piscine, locuri de joaca pentru copii, spectacole. ce sa spun foarte frumos.

Prima zi, ajungand dupa amiaza ne-am petrecut-o in resort, la piscina, bere si balaceala, facand planuri pentru zilele ce vor veni.20180904_173125Urmatoarea zi ne hotaram sa mergem in capitala, orasul cu acelasi nume ca si insula. Un oras cu o istorie bogata. Inca din antichitate, era un nod comercial si un punct strategic de mare importanta. Precum bine stiti aici a fost construita una din minunile lumii antice; Colosul din Rhodos, o statuie uriasa pentru vremurile alea. Se spune ca avea intre 32 si 36 de metri, facuta din bronz in cinstea zeului Helios ca multumire pentru protectia locuitorilor pe timpul asediului macedonenilor. Statuia strajuia intrarea in port, navele trecand printre picioarele ei si este distrusa de un cutremur in anul 225i. Hr. iar pana la urma arabii care ocupa insula o vand unui evreu din Siria, care se spune ca a carat-o pe 900 de camile. (Sursa autotstiutorul Goooagle). Trist sfarsit pentru o asemenea realizare.colossus-of-rhodes2

Orasul capitala, un oras cosmopolit, oras turistic unde principala atractie este Citadela Cavalerilor Ioaniti, inclusa in patrimoniul UNESCO.20180905_112242

Izgoniti din Ierusalim, Ioanitii sau Cavalerii Ospitalieri, se refugiaza intai in Cipru, dupa care cuceresc Rhodosul si alte insule din imprejurimi aflate sub stapanire bizantina. Fortifica orasul datorita amenintarii arabe si mai tarziu otomane, cei din urma cucerindu-l in 1522 condusi de Suleiman Magnificul, dupa un asediu de 6 luni.

Intram in oras pe Poarta Amboise, IMG_126920180905_112045

Trecem santul de aparare,20180905_112136

urmand alte doua porti intermediare, intram pe Strada Cavalerilor

20180905_112610

si ajungem la Poarta Turnurilor ce da in esplanada din fata Palatul Marilor Maestri.

Plimbarea prin oras parca te transpune inapoi in timp cu cateva secole. Imi imaginam acele stradute pline de cavaleri si domnite si comercianti de tot felul, care isi strigau in gura mare marfurile de vanzare. Parca auzeam nechezatul cailor, fosnetul zalelelor sau scrasnetul sabiilor incrucisate in timpul bataliilor. In Palatul Marilor Maestri, imi inchipuiam cum se adunau pentru a hotara soarta cetatii, masurile de aparare, sau planurile de atac. Imi imaginam ospetele care se tineau in cinstea unui vizitator de vaza, sau in urma unei victorii impotriva „paganilor”.

Ne intoarcem pe seara in resort, obositi, dar incantati de ce am putut vedea si cu o mica lectie de istorie a insulei invatata.

Urmatoarea zi, prietenii care erau cu copii mici, hotarasc sa o petreaca pe plaja. Eu cu Mariuca mea, numai de plaja nu aveam chef. Poate ea da, ca ii place. Dar pe mine ma bati mai bine decat sa ma duci la plaja. Sa stau atatea ore in soare, deja e chinuitor.

Ne gandeam ce sa facem in ziua aia ce sa vizitam. Imi vine ideea sa merg la receptie si cer un „private tour”. Adica inchiriem masina cu tot cu sofer si ne facem noi programul care vrem. Voiam neaparat sa ajungem in partea vestica a insulei, unde nu puteam ajunge cu transportul public de unde eram noi cazati si la Prasonisis, unde Marea Egee, se intalnea cu Marea Mediterana. In plus voiam dupa aia sa inchiriem o masina si turul asta ne ajuta sa vedem conditiile soselelor din insula si sa avem idee unde sunt cele mai importante obiective, sa venim dupa aia in liniste sa le vizitam.

Primul popas il facem chiar langa resort, pe o stanca la o micuta bisericuta bizantina faimoasa in insula, Tsambika. 20180906_11124720180906_111352

Construita pe o stanca abrupta, ce domina valea, la o altitudine cam de 300 de metri, ai de urcat 350 de trepte pana la ea, dar merita tot efortul. Cand ajungi sus privelistea e extraordinara.

Sa va povestesc legenda acestui loc. Se spune ca in vremurile de demult, un satean ar fi vazut o luminita pe acea stanca. Curios din fire, sateanul a urcat pana in varf, unde a gasit o icoana a Maicii Domnului cu o candela aprinsa langa ea. Vestea s-a dus peste tot in insule si a ajuns si in Cipru la o biserica de unde disparuse acea icoana. Cipriotii au venit in Rhodos, au luat icoana inapoi si i-au acuzat pe localnici de furt. Au plecat spre Cipru, au pus icoana in biserica lor, dar aceasta dispare din nou si apare in acelasi loc in Rhodos. Iar scandal, iar ia icoana inapoi, dar ii fac si un semn de recunoastere in caz ca mai dispare. Normal ca icoana apare din nou pe aceeasi stanca, cipriotii vin din nou, ceceteaza icoana, vad semnul facut si spun ei ca o minune Dumnezeiasca s-a intamplat de icoana ajunge singura pe acea stanca. Hotarasc sa lase icoana in locul unde vrea ea sa fie, iar localnicii ridica acea micuta biserica ca loc de rugaciune. Tot legenda spune ca acea icoana e facatoare de minuni si ajuta pe femeile ce nu pot avea copii daca se roaga la ea. Legende. Stiti ca nu sunt un tip bisericos, dar mi-a placut aceasta poveste, mi-a placut amplasamentul acestei bisericute si simplitatea ei. Nu ca ale noastre aurite si ….

Va spuneam ca urci ceva pana ajungi sus, prin stancarii si un peisaj salbatic,

Această prezentare necesită JavaScript.

dar odata ajuns in varf ai parte de o priveliste superba. Fiind unul din cele mai inalte puncte din zona si exact in buza marii, te poti desfata privind in larg yachturile plutind pe apa calma a Mediteranei, plajele intinse, muntii de imprejur. Foarte frumos, singurul impediment ca fiind un obiectiv turistic renumit si perioada de sezon era aglomerat. Dar ne-am strecurat si noi ca sa facem cateva fotografii.

20180906_11094120180906_111006

Plecam de acolo incantati de privelistea vazuta si de simplitatea acelui loc, spre urmatoarea destinatie Lindos. De fapt nu am intrat in oras, ci am oprit la o belvedere sa facem poze la golf si la Acropole de sus, urmand sa venim peste doua zile cand faceam o croaziera acolo si sa vizitam orasul si Acropolea.IMG_1365IMG_1369

20180906_120832

Urmatoarea destinatie era Prasonisis, locul unde Egeea se intalneste cu Mediterana. Raiul pe pamant pentru cei ce fac windsurfing sau kitesurfing.

Se poate vedea din poze, in dreapta agitata Egee, iar in stanga avem mai calma si mai albastra Mediterana. Daca nu practici sporturile care le-am mentionat mai sus, sau daca nu-ti place sa faci plaja, nu prea ai ce face acolo. Doar cateva poze de sus si dupa aia la drum spre alte obiective.

Cum era de pranz, am hotarat sa oprim sa mancam acolo, dupa care ca sa am liniste pentru restul turului, bineinteles ca am mers si la plaja. Daca nu mergeam, mandra mea nu mi-o ierta. Si intr-un fel dupa masa voiam sa stau macar o ora intins. Bine varianta de a sta intins si sa ma bata soarele in troaca, nu era cea mai optima. Dar in lipsa de altceva am optat si pentru asta. Am ales partea de la Egee, pentru ca batea vantul mai tare un pic acolo si era cat de cat mai racoare decat in partea mediteraneana, und e nu adia pic de vant.

Ma satur la un moment dat de stat ca meduza pe uscat si o luam din loc spre urmatorul obiectiv al turului, ruinele castelului Monolitos.IMG_1393

Construit de venetieni, in secolul 15, pentru a apara zona de pirati si dusmani, pe o stanca de 100 de metri deasupra satului care se afla si el la 825 de metri deasupra nivelului marii, fiind localitatea la altitudinea cea mai inalta din Rhodos. Castelul e o ruina, dar are in interiorul lui o micuta capela alba si ofera privelisti de vis celor ce ajung pana acolo.

Această prezentare necesită JavaScript.

Admiram, facem poze, si plecam sa mancam o masa traditionala greceasca, la un restaurant al unui prieten de al soferului. Am ramas placut impresionat de primire, de felurile de mancare cu care am fost serviti, si nu mai spun ca pe o plancarta la intrare era scris si in romaneste „Multumim”.20180906_163318 Tot ce vedeti pe masa ca feluri de mancare si bautura ne-a costat doar 13 euro de persoana, inclusiv, cafea si fructe pe care nu le-am mai servit fiind full.

20180906_163406

Cu burtile pline, era timpul sa plecam spre o noua destinatie. Mai aveam de colindat. Facem un popas la o „crama” unde dam iama si cumparam fel de fel de sticle de vin, lichior de cafea, uleiuri de masline, branza, masline si alte balarii care trebuie femeilor, cu aloe si cu ulei tot de masline.

Era timpul sa mergem spre una din cele mai frumoase destinatii a excursiei din ziua aia, Kritinia. 20180906_175434Soferul nostru spunea ca acolo se vede cel mai frumos apus din insula. Si-l cred cand am vazut privelistea. Soarele incepuse sa se lase, dar nu am apucat sa prindem apusul, pentru ca la 7 seara cand incepea, noi incheiam turul. Extra insemna 20 de euro pe ora. Am zis sa revenim dupa ce inchiriem noi masina.

Ca istorie, satul Kritinia, a fost intemeiat de refugiatii cretani din fata navalirii otomane, iar castelul „Kastelos”, cum il numesc localnicii, a fost construit tot in secolul 15 de Ioaniti, pentru a se apara de navalirea otomana. Construit pe o stanca de 130 de metri inaltime, are o pozitie excelenta avand o panorama de 360 de grade. Privelistea e nemaipomenita. Sa vezi abrupturile de sub el, iar pe mare cred ca se vede mai bine de 20 de mile in larg.

Această prezentare necesită JavaScript.

Admirăm minunatul peisaj din jurul nostru, liniștea și albastrul nesfârșit al mării, iar spre vest cele două insulițe apropiate, Alimia și Chalki. Nu ne mai venea sa plecam de acolo, dar trebuia sa ajungem la hotel, plus ca mai aveam ceva de vizitat in drum.

Plecam spre ultimul obiectiv de vizitat in ziua aia, Vila lui Mussolini. 20180906_184545Ii zice asa, deoarece Rhodos a fost sub ocupatie fascista in al doilea razboi mondial, iar acel complex a fost folosit de ofiterii fascisti pe timpul razboiului. De fapt Mussolini sau Hitler nu au venit nicodata pe acolo, dar localnicii au numit acel complex dupa numele dictatorului italian.

Complexul compus din mai multe corpuri, din care doar unul e renovat si e hotel. 20180906_185454(restul cladirilor sunt lasate in paragina), este amplasat intr-un loc de unde ai o priveliste de-ti taie rasuflarea. Pacat de locatie, faptul ca aduce aminte de acea perioada neagra a istoriei umanitatii, cred ca contribuit la lasarea acestuia sase degradeze.

De aici, ne indreptam spre resortul nostru, obositi, dar intr-adevar incantati de ce am descoperit in micuta insula, in ziua aia. Ne faceam deja planul pentru cand o sa inchiriem masina, pe unde sa mai mergem odata sa stam mai mult decat am stat acum in scurtul tur.

Seara ne-o petrecem pe una din terasele complexului, unde seara de seara aveau cate un show, iar cea mai de succes melodie era o melodie romaneasca, mai precis o manea cantata de Costi Costita. Sa-mi pice ciorapii in vine. Noroc ca aveam bretele la ei, cand am auzit-o si ma uitam ca broasca la inundatie la cotoharlele de toate natiile (numai noi eram romani acolo), cum se unduiau pe ragetul acelui „mare muzician” al natiei noastre. Am o filmare, dar nu am pus-o sa nu va stresez si sa va fac sa spargeti telefoane, tablete, monitorul computerului sau ecranul laptopului.

Eii dragilor, astea au fost aventurile din primele zile in Rhodos. Voiam sa scriu o singura povestioara, dar era prea lunga. Mai avem de povestit despre doua plimbari pe mare, una in Insula Simy si una la Lindos si prin golfuletele de pe coasta, plus mai aveam doua zile de plimbare cu masina hai hui prin insula, oprit pe unde ne tuna si stat cat voiam.

Asa ca stati aproape, ca oricum e frig afara si nu aveti unde pleca sa vedeti pe unde am mai balaurit.