Retezat august 2016.

Salutare dragilor, sa aveti o saptamana faina in ciuda viscolului din tara. E iarna ce sa faci. Ne aducem aminte de iernile copilariei noastre, cand zapada era cat casa si tinea bine pana la sfarsit de martie, chiar aprilie.

O sa sar in timp un pic din 2015 in 2016, sa va povestesc despre o tura minunata, intr-un masiv de poveste: Retezat, considerat Perla Carpatilor, sau „Taramul fermecat cu ochi albastri”, datorita lacurilor sale glaciare (80 conform siteului parcului) de un albastru azuriu.

Va spuneam in alta poveste, ca ne hotarasem cu un an inainte, sa venim in concediu in Retezat cu cortul la lacul Bucura._DSC0160

Am avut un an de zile la dispozitie sa punem la cale toate detaliile. Data de intalnire pentru a urca, echipament, trasee de facut dupa ce ajungem, etc. Nu va spun de pregatire; mai ales la mancare. Stiind ca sus la Bucura nu e nimic, incepe si baga in rucsace, ca la un moment dat cand sa-le luam in spate abia puteam sa le urnim. Reconfigureaza si mai fa un rucsac. Asta e, facem 2 drumuri sa caram proviziile pentru aproape o saptamana de stat.

In sfarsit vine si data plecarii, o punem pe drum de la Constanta, facem un stop pe la Medias sa-l ridic pe fratele meu Arpi, si directia Gura Raului si de acolo Poiana Pelegii sa ne grupam si sa incepem aventura.

O parte din gasca era deja acolo, Liviu, Poleiu, Vali Gornoava, Ariciu, Gina si Lica, ceilalti, Mari, Mihai,Viorel si Cristi urmand sa vina mai pe seara, iar Zorina si Gabi a doua zi.

Asa ca ii dam bataie la deal, incarcati ca samarii, cu gandul ca mai trebuie facut un drum jos la masini, sa luam si restul. Chin mare, dar merita gandindu-ne la ce vom putea vedea in saptamana aia sus, ce trasee de vis si ce privelisti.

Urcam incet, cu mici pauze de hidratare si de a admira peisajul salbatic al Retezatului

Dupa patru ore de urcare, cum ziceam mergeam incet sa admiram, plus ca aveam rucsacele ce atarnau greu in spate, ajungem si-n caldarea Bucurei, la marginea frumosului lac. Ca informatie lacul Bucura este un lac de origine glaciara, fiind si cel mai mare lac de acest fel din tara, aflandu-se la o inaltime de 2040 metri. De aici ai acces „usor” spre varfurile Peleaga, Papusa si Retezat.

Fiind in cursul saptamanii cand am urcat am gasit si „cetati” libere, nu a mai fost nevoie sa construim noi altele. Le multumim mult celor de dinainte care le-au construit, salvandu-ne timp pretios mai ales ca venea si ploaia. Poate va intrebati ce e este cu aceste „cetati”? Pentru cei care nu au fost in Retezat, lacul Bucura fiind la o altitudine de peste 2000 de metri si in caldare glaciara, cam bate vantul mai tot timpul si pentru ati proteja cortul si a evita sa fie luat de vant care cateodata e foarte puternic se construiesc aceste „cetati”. Ne instalam si noi corturile care vor fi „casa” noastra pentru aproape o saptamana, si unde se pune pe o ploaie de curgeau siroaie cu ceva tunete si fulgere. Ploaie de vara, doar era august.

Acum, mai erau de adus niste rucsace de jos si noroc cu Arpi, care zice, „Frate ramai tu aici cu Mariana (care  era si racita) si ma duc eu jos sa iau al doilea rucsac”. Nu stiam cum sa zic „Sarumana conasule”. Numai cand ma gandeam 2 ore pe coborare la viteza si dupa aia da blana sus de data asta inca cel putin 3 ore, imi dadea bine cu virgula pentru picioare.

Dupa ce ne-am adunat toti, venind si Mari cu Viorel Cristi si Mihai, pupaturi, bucurosi de revedere, nu ne mai vazusem de ceva timp, se lasa inserarea si am fost rasplatiti cu un apus ca de vis si o „mare alpina”, dupa ploaia de mai devreme.

Am mers la culcare, dupa o zi destul de obositoare, (nu e usor sa urci cu panaramele ale de rucsaci cat casa pana la 2000 de metri) cand Luna se ridicase bine pe cer, oferindu-ne un spectacol de neuitat. Poza facuta de Alexandra Lica.Muntii Retezat 21-25 August 2016 (9)

Ne trezim a doua zi dis de dimineata, de fapt, Arpi era ceasul desteptator. El daca nu are somn si se trezeste de la 5.30, ne astepta cu cafeaua facuta si tragea de noi, sa plecam in tura.

Pentru mine si Mariana a fost zi de stat mai mult pe langa cort, raceala ei isi facea de cap rau si nu facea fata la traseul care era in plan in ziua aia, pana la Judele.

Asa ca am urcat un pic in saua Bucurei, pe o vreme schimbatoare, cand era ceata cand era senin, cand ameninta ca ploua.

Ne-am mai invartit in jurul lacului, pozand pasarele, floricele, si calutii care pasteau putin mai sus de lac, un ceai fierbinte. Ca doi pensionari, iesiti cu cortul sa se relaxeze, si sa nu mai plateasca intretinerea.

Intr-un sfarsit, vin si drumetii nostri de pe traseu, incantati si cu traista plina de povesti

si ne apucam de pregatit ceva de mancare, cu Arpi ca Master Chef. Specialitatea casei, „ciorba de sireturi”.

Daca nu stiti ce e aia, va explic eu acum. O combinatie, de supa la plic, cu bureti dezhidratati, cu legume dezhidratate si ce prafuri mai gasesti prin rucsac. Se adauga toate intr-o oala, si se fierb de  la un loc, cantand Az a Szep (Ozosep, cum stim noi), si dansand Ciardas in jurul ei.Are un gust de-ti vine sa dai cu caciula dupa vulpe si alta nu.

Se da la oferta, impreuna cu un pahar de palinca. Oferta valabila in limita stocului disponibil. Vreau sa va zic ca stocul s-a epuizat imediat. Se serveste neaparat fierbinte si din picioare.20160823_18365420160823_200631

Ca sa fie seara incheiata, am primit si o vizita de la vulpita care a devenit mascota la Bucura.

Mariuca mea a facut un piure cu niste carnati de Plescoi. Dupa ce a gatit am lasat punga cu plescoii, pe „cetate”. 20160823_124255Unde nu am vazut-o toata ziua odata apare ca din neant, si harsti un plescoi mai lung decat ea. Fugea vulpea cu plescoiul in gura, taraidu-l prin iarba aia, mai mare hazul. Noi dupa ea, eu sa-mi recuperez plescoiul, ceilalti sa-i faca poza. Ca-n filmele cu Stan si Bran, sa te tii rasete.Muntii Retezat 21-25 August 2016 (81)Muntii Retezat 21-25 August 2016 (77)

E si uite asa s-au si a doua zile in „Taramul fermecat cu ochi albastri”.

Ca informatie, la Lacul Bucura se poate ajunge pe mai multe trasee. Dar daca vrei sa stai mai multe zile si cari rucsac mare in spate, cel mai repede si mai usor, de la Poiana Pelegii, cam 3 ore 3 ore jumate pe urcare destul de lejera. Cum spuneam mai sus de la Bucura e punctul de plecare in traseele spre Varful Peleaga, Papusa si spre Varful Retezat. deasemenea tot de la Bucura poti face imediat traseul lacurilor cu nume de fete, Florica, Viorica, Ana si Lia, Taul Agatat, Taul Portii si Lacul Bucurel. Pe langa asta, poti urca in Saua Bucura, varfurile Bucura 1 si Bucura 2, plus multe alte variante de trasee. Pentru mai multe informatii urmati linkul Parcului  National Retezat, unde ve-ti gasi toate informatiile de care aveti nevoie

Cu bine dragilor momentan, pana va voi povesti despre cum am ramas eu latit pe Portile Inchise si am zis „Pe aici nu se trece”